KORT OM UPPDRAGET

Varje höst visar tv-kanalen CBS i USA en julhälsning skapad av illustratören och animatören R.O. Blechman. Men efter 50 år valde CBS att göra en ny tagning på denna och vi fick det roliga uppdraget att göra årets vinjetter inför vinterns högtider.

Brikks regissör Josef Andersson, tillsammans med två illustratörer och fyra animatörer, producerade dessa 8 fina filmer på bara några veckor. Läs Josefs egna ord om projektet nedan.

VAR HITTADE NI INSPIRATION UTÖVER R.O BLECHMANS TIDIGARE VINJETT FRÅN 1966?

Vi ville så klart inte göra en rip off på CBS egna referens, av flera skäl. Men kund var lyckligtvis ute efter något som kändes handgjort, retro och var öppna för förslag på manér. Första steget var att kolla runt efter referenser från olika tidsperioder för att hitta något som passade både vår smak och kundens.

Mestadels kollade vi på illustrationer och film från 60-tal och 70-tal. Till exempel How the grinch stole christmas 1966 och Fem myror är fler än fyra elefanter. Men självklart kollade vi på mycket, mycket mer. Många referenser vi fastnade för var även nyproducerat där illustratören uppenbart inspirerats av tidsperioden.

VAD VAR DE STÖRTA UTMANINGARNA MED PROJEKTET?

Mängden filmer vi skulle producera på tiden vi hade skulle jag säga. Så det vanligaste svaret i branschen; tid och pengar.. 8 filmer på 8 veckor. Så vissa filmer producerade vi på runt 4 dagar.

I ärlighetens namn var det även vi själva som skapade förutsättningarna som gjorde det extra utmanande. I och med att vi lade ribban ganska högt både när det kom till illustration och animation. Jag tror kunden hade varit ok med att vi gjorde något enklare faktiskt. Men hur kul är det?

VAD VAR DET ROLIGASTE MED PROJEKTET?

Jag tror alla på Brikk på ett eller annat sätt hyser en förkärlek till den gamla skolans animation och illustration. Och att få välja och vraka i exakt vad vi ville göra var helt fantastiskt.

Trots tidspressen var projektet fantastikt kul att jobba med. Från idé till storyboard. Från illustration till animation. Jag som regisserade och klippte filmerna tyckte detta var det roligaste. Att skapa berättelsens rytm och humor med enkla storyboard-rutor. Vi behövde ju heller inte sälja något med filmerna, bara berätta små roliga historier, vilket gjorde allt ännu lite roligare.

Artiklar om projektet:
IndieWire
The Daily Brief
Broadwayworld

Blogpost4

Animography.net är ett webbutik för animerade typsnitt. Då och då samlar de några av de skarpaste illustratörerna och animatörerna och tar fram ett nytt animerat typsnitt, upplägget ser ofta ut så varje bokstav delas ut till en animatör som får tolka en bokstav uteifrån ett tema. I år så drog animograhpy igång en kamapnj där de bjöd in animatörer att skapa en liten film baserat på ett valfritt ord,  briefen bestod endast i att ett av Animography typsnitt skulle finnas med i filmen.

Brikks tolkning

Vi på Brikk valde att jobba uteifrån typsnittet INK skapat av Vi valde sedan ordet Barefoot och skapade en film om en otursförfölj nyckelpiga. Filmen kan ses på här nedanför.

Blogpost3

Vårens praktik har kommit till sitt slut. I mars började Sanna Hansson och Samuel Skoog från Hyper Island sin tre månaders praktik hos oss. Det har varit ett nöje att ha dom hos oss och följa deras resa och imponerande utveckling under den här tiden. Sanna och Samuel avslutade precis Motion Creative 1-års program på Hyper Island i Stockholm.

Sanna Hansson Samuel Skoog

Läs om deras upplevelse och tankar om praktiken nedan.

Hur var din upplevelse hos BRIKK?

Sanna Hansson: Oj, jag vet inte vart jag ska börja. Den var fantastisk! Det är så häftigt att vara omkring så mycket talang i ett och samma kontor och få ta del av så spännande projekt. Jag har fått möjligheten att utvecklas så otroligt mycket inom animation och fått så mycket stöd och hjälp på vägen av alla som sitter på BRIKK.

Samuel Skoog: Jag hade extremt roligt på Brikk. Det var en djupdykning i vad det innebär att vara animerare på ett toppklassigt produktionsbolag som verkligen värdesätter kvalitativ motion design, och från dag ett var det proppfullt med lärdomar. Att hela dagarna få tips, stöd och hjälp av personer som inte bara är extremt duktiga på vad de gör utan även intresserade av att få mig att växa och utvecklas har varit en helt oersättlig upplevelse.

Mötte din praktik dina förväntningar?

Sanna Hansson: Jag var väldigt nervös innan praktiken för att jag var rädd att jag inte skulle kunna bidra så mycket eftersom jag precis hade börjat med animation. Men som sagt, tack vare det enorma drivet i alla fantastiska människor på BRIKK så utvecklades jag enormt och lärde mig mer än jag någonsin trott på så kort tid. Så definitivt över mina förväntningar!

Samuel Skoog: Brikk matchade mina höga förväntningar om teknisk kvalitet och konkreta lärdomar, men det jag inte var helt beredd på var hur skön stämningen och känslan av att sitta där var.

I vilket område tycker du att du har utvecklats mest?

Sanna Hansson: Animations principer, skulle jag säga. Jag har ett annat öga för hur saker och ting borde agera och viktigast – jag har mer kunskap nu hur jag kan skapa det!

Samuel Skoog: Det jag har utvecklat mest under min tid på Brikk har nog varit mitt öga för vad som gör animation bra. Att lära sig tekniska lösningar är värdelöst om man inte vet vad man vill åstadkomma med dem, och kan man inte se vad som får en animation att fungera så spelar det ingen roll hur bekväm man är i programvaran. Det är också den biten som är svår att lära sig med tutorials eller onlinekurser, och något där jag tror att det har varit så himla bra att bara vara med duktiga animerare dag in och dag ut under så lång tid.

Vad var den störta utmaningen?

Sanna Hansson: Det var nog 2.5 veckor in, när jag kände att jag gick från “nybörjare” till “medioker”. Jag ville kunna skapa så mycket men hade inte kunskapen ännu. Det var hårt att plöja igenom det, men med stöd från mina mentorer, t ex. Samuel Fast så lyckades jag komma över det. Det var bara att kötta!

Samuel Skoog: För mig har det varit bra och viktigt att träna på att ta emot feedback, och att inte tappa modet när man får göra om något massor med gånger. Det har varit tufft ibland, men när man ser det färdiga resultatet och minns hur man själv tänkte från början så är det lätt att se vad mycket man har lärt sig av andras input.

Vilket var ditt favoritprojekt?

Samuel Skoog: Mitt favoritprojekt under min tid på Brikk har nog varit videon som vi gjorde åt WWF. Jag fick en ganska lång scen att jobba på, och fick också tillfälle att träna på frame by frame-animation och mer komplexa After effects-projekt. Det var också roligt att få jobba på något med en lite mer avancerad illustrationsstil och där stämningen spelade större roll.

Hur ser dina framtidsplaner ut?

Sanna Hansson: Just nu sitter jag lite på House Agency och frilansar som Motion Graphic Designer. Framtiden får visa vad som händer, jag gillar att ta det som det kommer. Jag kommer fortsätta att leta nya spännande studios, skapa kontakter med fler i industrin och utforska vad jag tycker är spännande under resan fram och se vart det leder!

Samuel Skoog: Just nu så jobbar jag som grafiker på Sveriges Radio, där jag får tillfälle att utveckla mina designfärdigheter. Eftersom jobbet inte innehåller så mycket motion graphics för tillfället har jag också planer på egna projekt som jag skulle vilja göra på fritiden för att hålla igång med animation och utveckla min portfolio, som jag tänker sätta igång med i sommar. Lite längre fram skulle jag vilja komplettera med en till praktik för att fortsätta utvecklas som animerare (gärna i USA), för att så småningom kunna börja jobba som frilansande motion designer.

Se mer av Sanna & Samuels arbeten:
Sanna Sparven´s hemsida

Samuel Skoog´s hemsida

Samuel Skoog

Blogpost3

För inte allt för länge sedan så deltog Samuel Fast, Josef Andersson och Björn Johansson från oss på Brikk i podcasten Animalators av Zac Dixon.  I intervjuven får man höra mer om hur Brikk startade för nu nästan 6 år sedan av Samuel Fast, Josef Andersson och Björn Johansson och vilka framgångar och motgångar som har lett upp till vart Brikk är idag.

Animalators är en podcast som varannan vecka publicerar en intervjuv med en eller flera kreatörer inom animations communityn. Podcasten drives av Zac Dixon grundare av IV Studio.

Blogpost

Under maj månad producerade vi en informationsfilm om Östersjötorsken för WWF. Filmen handlar om vad som behövs göras av oss som lever runt Östersjön för att rädda torsken. Filmen togs fram tillsammans med WWF och WWF ambassadören Magnus Carlsson som läst in voice over manuset.

På den här länken kan ni se filmen som produktionsbolaget Brikk producerade.

 

Fish WWF

 

Hur skapades filmen?

Filmen är illustrerad av Brikk´s medarbetare David Saracino som tillsammans med Brikk´s Art Director och animatör Philip Engström tog fram illustrationsmanéret. På grund av budskapets allvarliga natur och vikten av att kunna visa på torskens välmående på ett förtroendeingivande sätt så valde vi att göra ett illustrerat manér. Stilen drar åt det realistiska hållet när det kommer till färg och form. Utmaningen låg i att hitta rätt avvägning på hur torsken porträttrteras för att undvika att det känns för komiskt men ändå inom de ramerna som illustrerat berättande ger.

Vad tyckte kunden om resultatet?

WWF blev supernöjda med resultat och tyckte att filmen fångade precis den känslan de ville åt. Vi på Brikk är även väldigt stolta över att få hjälpa en sån fin organisnation som WWF och att de ger oss möjligheten att cel animera djur gör oss extra glada!