Animation som berättarteknik
Vi brinner för karaktärsdriven animation. Så vad innebär då karaktärsdrivet berättande egentligen? För oss betyder det att vi sätter ett stort fokus på att skapa starka och unika karaktärer som tittaren kan känna med. Detta skapar i sin tur engagerande berättelser som får ert varumärke att växa.
Animationsstudio som blandar tekniker
Vi producerar film i flertalet digitala tekniker. Animation, stop-motion och live action är några av de tekniker vi bemästrar. Vid vissa tillfällen blandar vi alla dessa tekniker som till exempel i det här projektet för TED & Johan Rockström. Det är inte animationstekniken som styr – utan det är målet med filmen som avgör vilken produktionsteknik vi väljer att arbeta med.
Animationstekniker
Traditionell animation
Animationsteknik där animatören animerar bildruta för bildruta. Begreppet används för både analog och digital animation idag.
Frame-by-frame
Ett annat ord för traditionell animation som skapas bildruta för bildruta. Tidskrävande teknik men som ger animatörer friheten att skapa nästan vad som helst vilket ger ett fantastiskt resultat.
2D-animation
Samlingsnamn för animation som skapas i ett tvådimensionellt utrymme (X & Y). Med andra ord så har 2D animation platta bilder och saknar oftast djup.
3D-animation
Animationsteknik där man jobbar i tre dimensioner (X,Y & Z). Här får man möjligheten att se alla sidor av ett objekt, vilket i sin tur skapar möjligheter som ej finns i 2D-animation.
Stop motion
Stop motion är en animerad teknik där föremål flyttas framför en kamera och fotograferas vid varje steg. När bilderna läggs på en tidslinje och spelas upp så skapas illusionen av rörelse.
Stop frame
Annat ord för stop motion.
Cel animation
Ett annat ord som används för traditionell animation. Förr i tiden animerade man på transparanta plastblad som kallas “celluloid”.
Cutout animation
Cutout animation är en form av stop motion animation där till exempel karaktärer klipps ut från papper, kort eller fotografier placerade på ett bord.
Animationsprojekt på g?
Kontakta Sofia Bohman på
+46 (0)73 612 06 04
Hur skapar man bra animation?
För att vi ska kunna skapa animation av högsta kvalitet så jobbar vi efter de 12 animationsprinciperna. I den blåa rutan nedanför så går vi igenom dessa principer.
Traditionell animation i fem steg?
När vi animerar traditionellt (bildruta för bildruta) så jobbar vi i fem steg, på så sätt håller vi samman produktionen och säkerställer att utseendet på illustrationerna inte förändras under processens gång.
- Rough animation: En enklare animation där vi utforskar rörelsen.
- Tie-down: En förfinad version av rough animation där vi ser till att proportioner mm är korrekta.
- Clean-up: Här sätter vi linjerna och gör de sista detaljarbetet.
- Coloring: Färgläggning som vanligtvis är en snabb process om förarbetet är bra.
- Shadows and highlights: Här lägger vi på skuggor och högdagrar på vår karaktär.
Det är viktigt att förstå den här processen som beställare då den avgör i vilka steg ni som kund kan komma in och ge feedback. När ett steg är gjort så är det kostsamt att gå tillbaka till föregående steg.
Animationsprinciper
Till en början användes de 12 animationsprinciperna av Walt Disney Studios. Trots att principerna togs fram redan 1930 och har senare beskrivits i boken The Illusion of Life: Disney Animation från 1981 av Ollie Johnston och Frank Thomas så är de idag, nästan 100 år senare, lika relevanta för oss som de var för Disney på 30-talet.
Mosa och tänja / Squash and stretch
Ett föremåls material, tyngd och hårdhet kan förklaras med den här principen. Om man till exempel klämmer på en boll blir den platt men samtidigt bredare eftersom massan måste ta vägen någonstans.
Förväntan / Anticipation
Anticipation, eller förväntan, är rörelsen som sker innan den rörelsen som vi vill göra. En arm måste t.ex gå tillbaka innan den kan röra sig framåt för att kasta en boll. Rörelsen bakåt kallas anticipation/förväntan. Däremot kan förväntan också vara en paus som förbereder tittaren på att något ska ske.
Tajming / Timing
Tiden eller antalet bildrutor för en händelse anger hur lång tid det tar för något att ta sig från en punkt till en annan. Färre bildrutor gör rörelsen snabb och fler bildrutor gör rörelsen långsammare och jämnare.
Tajming kan även fungera som ett verktyg för att ge en animerad karaktär personlighet genom att t.ex. överdriva tajmingen. Detta gör man ofta i tecknade filmer för barn då det skapar en komisk effekt.
Steg för steg / Pose to pose
Steg för steg-animation innebär att man börjar animationen med att sätta ut de viktigaste bildrutorna först. Därefter jobbar man sig vidare med bildrutorna mellan nyckelbildrutorna.
Iscensättning / Staging
Iscensättning handlar om att presentera ett objekt eller en scen på ett sätt som gör det lätt för betraktaren att förstå vad som är viktigt i scenen, som en karaktär till exempel.
Avsluta rörelse och överlappa / Follow through and overlapping
En rörelse bör inte sluta abrupt. Om en karaktär nyser till exempel så kommer håret att fortsätta röra sig när nysningen är över. Överlappning innebär att låta rörelser överlappa varandra istället för att starta rörelse Y först efter att rörelse X är klar.
Bågformade rörelser / Arcs
Animationer följer ofta någon form av bågformad rörelse som skapar realistiska och vackra rörelser. Dock rör sig inte allt i en bågformad rörelse.
Sekundär händelse / secondary action
En rörelse eller händelse som uppstår som en direkt följd av en tidigare rörelse eller händelse. Såsom en kappa som följer med en karaktär när karaktären snurrar runt.
Bra teckning / Solid drawing
Den här animationsprincipen handlar om att skapa djup i sina karaktärer och att ge en känsla av 3D-dimensionalitet och volym genom att göra en noggrann teckning.
Sakta ner, snabba upp / Slow in and slow out
Hur får man ett objekt att sakta in eller accelerera? Genom att addera fler bildrutor i början eller slutet av din animation.
Intressanta karaktärer / appeal
Intressanta karaktärer innebär att man ger personlighet till sina karaktärer genom att t.ex. förstärka karaktärens drag eller dess design och uttryck.