Trailer Valheim – Hearth and Home
Speltrailer för Iron Gates Studios Valheim
När vi blev ombedda att skapa en animerad filmtrailer för framgångsspelet Valheim av våra vänner på Iron Gate Studio, var vi inte sena att hoppa på (Viking) båten med vår fulla entusiasm. En dröm gick i uppfyllelse när vi fick halshugga en drake och gömma oss för gigantiska blå troll i en enorm fantasivärld. Allt detta i anime -stil.
I speltrailern får vi följa vår hjälte Ragnar på hans långa resa hem till hans varma lilla stuga. Precis som i spelet är det minst lika stort ett äventyr att ta sig hem från ett uppdrag som att ge sig ut på ett.
Arbetsgrupp: Valheim – Hearth and Home
Produktionsbolag
Brikk
Regissör
Philip Engström, Brikk
Kund
Iron Gate Studios
Valheim
Art Director
Brikk
Storyboard
Sonya Filimonova
Mariyam Aulbekova
Animation
Redoad Syed
Emil Börner
Mariya Aulbekova
Darya Skripka
Sergey Krasin
Kyrylo Novikov
Kseniia Chikunova
Johan Sonestedt
Veronica Wallenberg
Caroline Leibel
Toni Sala
Paul David Jesper
karaktärsdesign
Philip Engström
Mariyam Aulbekova
Redoad Syed
BakgrundsIllustration
Sonya Filimonova
Compositing
Philip Engström
Musik
Ghostwood Empire (Inez Kontio & Dennis Filatov)
Ljud Design
Ghostwood Empire (Inez Kontio & Dennis Filatov)
Koncept och idéutveckling
Tidigt i processen skickade vi tre koncept bilder. Två på huvudpersonen och en av miljön. Killarna på Iron Gate tyckte att vi spikade stilen men ville förmedla en hårdare känsla än solnedgång snarare ännu en bakgrund som var satt i brand.
Resultatet blev till och med ännu bättre än vi hoppats. Teamet tillbringade mycket tid och gav projektet mycket kärlek. (Det är inte varje dag du får chansen att göra en Viking -anime, dräpa drakar och dricka mjöd.) Det fantastiska samarbetet med Iron Gate och det förtroende vi fick var också nyckeln till att hamna där vi gjorde.
Trailern släpptes på Gamescom 2021 och fick mycket uppskattning på youtube och har i dagsläget ca 2.000.000 spelningar.
Vikingen Ragnar reser hem
Under det senaste året har Valheim tagit spelvärlden med storm. Trailerns uppgift var att fånga essensen i spelet och ändå skapa hype mot deras nya uppdatering, Hearth and Home. Uppdraget vi fick gick ut på att visa vår hjälte, Ragnars resa hem efter att ha utforskat den hårda världen i Valheim. Utmaningen bestod i att visa kontrasten när han kommer tillbaka till sitt varma trygga hem.
Två utmaningar vi stod inför var; Hur visar vi att vår hjälte är på väg hem och inte ut på ännu ett äventyr? Hur håller vi trailern engagerande om någon bara går hem? Att hoppa rakt in i slutet av en episk kamp hjälpte oss att sätta sammanhanget för att avsluta ett uppdrag och få ett engagerande intro till trailern. Detaljerna i de olika miljöer Ragnar sedan möter på vägen tillbaka ger åskådaren en känsla av klassisk fantasy, som fungerade utmärkt med det intensiva introt och som en uppbyggnad för att avslöja det varma hemmet.
Animationsteknik
Alla karaktärer och visuella effekter animeras traditionellt, bild ruta för bild ruta. Bakgrunder ritades i Photoshop med lager uppdelade med tanke på djup och ljus.
Vissa scener löses bättre med 3D. Havet och den rörliga båten skulle vara svåra att göra på ett annat sätt. Karaktären animeras bildruta för bildruta och är kopplas sedan på till båten med nullar som exporteras till adobe after effects.