Valorant – Speltrailer
Riot Games + NordDDB + Brikk
Vi teamade upp med Riot Games och NordDDB för att producera en ny trailer för datorspelet Valorant på den nordiska marknaden. Reklamfilmen är en del av en mer omfattande kampanj baserad på konceptet “dags att spela”, alltså att ta sig tid till att spela.
Schemalägg tid för datorspel!
Vi lever i ett stressigt samhälle där tid för nöje är en bristvara. Därför är det viktigt att ibland ta en paus från vardagen och varför inte spela lite spel med dina vänner? Vår animerade film och utomhuskampanj uppmuntrar tittarna att lägga in speltid i kalendern och planera tid för avkoppling.
Arbetsgrupp: Valorant – Time to play
Reklambyrå
Jacob Björdal
Mattias Yngwwe
Christoffer Åhlund
Teodor Nisbel Fjäll
Jim Nilttssosn
Viktor Einarsson
Kund
Riot Games / Valorant
Exekutiv producent
Samuel Fast Hurtigkarl
Regissör
Björn Johansson
Storyboard
Björn Johansson
2D Animation
Redoad Syed
Philip Engström
Kyrylo Novikov
Emelie Andersen
Emil Börner
Josefine Königsson
Emanuel Mörk
VFX Animation
Emil Börner
Emilie Anderssen
Compositing
Björn Johansson
Musik
Waldermar Soop
Ljuddesign
Jakob Oldenburg
Bakgrundsdesign
Björn Johansson
Karaktärsdesign
Redoad Syed
Emanuel Mörk
Tillvägagångssätt
Valorant filmen är producerad med flera olika tekniker. Backgrunderna är illustrerade ovanpå 3D-renderingar. Alla karaktärer och effekter är illustrerade och cel animerade. När man blandar dessa tekniker skapas en levande värld som samtidigt ger oss möjligheten att skapa djup i våra miljöer.
Karaktärsutveckling
Här är några skisser illustrerade av Redoad Syed. Karaktären är baserad på Redoads syster. När koncept skisserna är godkända renritar vi och tar fram ett detaljerat character sheet. Ett välgjort förarbete med karaktärerna är extremt viktigt för att animatörerna skall kunna utföra ett bra arbete med karaktärs animationen.
Nedan kan du se en tidig 3D export från scenen där kalendern tar över rummet för att betona den emotionella stressen och förtvivlan.
Omritade Valorant hjältar
Nedanför är karaktärerna från datorspelet Valorant. Vår uppgift är att ta original karaktärerna i 3D och konceptbilderna och förenkla dom så att de funkar för traditionell animation. Vi börjar med att hitta siluetten och vi strävar alltid efter att vara så nära originalet som möjligt för igenkänning.
Karaktärsanimation
Här är en loop på en färdig karaktärsanimation innan vi börjar med compositing. Compositing är när vi tar vi bakgrunden, animationen och VFX och sätter ihop allt för att få till den slutgiltiga looken. Nedan kan ni också se två bakgrunder innan den sista looken är satt.